صفحه اول ثبت نام جستجو اعضاي سايت از ديگر سايت ها بانك اطلاعات معلم ها تماس با ما
سوالات امتحان نهایی عربی 3 ، سوالات امتحان نهایی حسابان سوم ریاضی ، سوالات امتحان نهایی جبر و احتمال ، سوالات امتحان نهایی جبر و احتمال ، سوالات امتحان نهایی فیزیک 3 ، سوالات امتحان نهایی هندسه 2 ، سوالات امتحان نهایی انگلیسی 3 ، سوالات امتحان نهایی دین و زندگی 3 ، سوالات امتحان نهایی شیمی 3 ، سوالات امتحان نهایی زیست شناسی 2 ، سوالات امتحان نهایی زبان فارسی 3 سوم دبیرستان ، سوالات امتحان نهایی ادبیات فارسی 3، سوالات امتحان نهایی ریاضی 3 سوم تجربی ، سوالات امتحان نهایی زمین شناسی ، سوالات امتحان نهایی تاریخ ایران و جهان سوم انسانی ، سوالات امتحان نهایی جغرافی 2 سوم انسانی ، سوالات امتحان نهایی جامعه شناسی 2 سوم انسانی ، سوالات امتحان نهایی آرایه های ادبی ، سوالات امتحان نهایی فلسفه و منطق ، سوالات امتحان نهایی سوم راهنمایی : قرآن ، املا و انشا ، دینی ، علوم سوم راهنمایی ، جغرافیا ، آمادگی دفاعی ، اجتماعی ، تاریخ ، حرفه و فن ، عربی ، انگلیسی و ریاضی کلاس سوم راهنمایی // نمونه سوال امتحانی کلاس اول دبیرستان : ریاضی 1 ، دین و زندگی 1 , انگلیسی 1 ، شیمی 1 ، اجتماعی 1 ، زبان فارسی 1 ، علوم زیستی و بهداشت ، فیزیک 1 ، عربی 1 ، ادبیات فارسی 1 // سوالات امتحانی کلاس دوم دبیرستان رشته ریاضی و تجربی : ریاضی 2 ، شیمی 2 ، فیزیک 2 ، هندسه 1 ، عربی 2 ، آمادگی دفاعی ؛ زیست شناسی 1 // سوالات امتحانی پیش دانشگاهی رشته ریاضی تجربی انسانی :ریاضیات گسسته ، هندسه تحلیلی و جبر خطی ، حساب و دیفرانسیل و انتگرال ، شیمی پیش دانشگاهی ، فیزیک پیش دانشگاهی ، معارف اسلامی ، زیست شناسی پیش دانشگاهی تجربی ، علوم زمین ، ریاضیات عمومی پیش دانشگاهی زبان فارسی و ادبیات فارسی پیش دانشگاهی
  ورود به سايت
نام كاربري
رمز ورود
       
عضويت ويژه
عضويت عادي
رمز عبور را فراموش كرده ام
  جدید ترین اخبار بورس و بیمه
  اخبار علمی
صفحه اول -- مقالات علمی -- رياضيات
چاپ اين صفحه   افزودن به علاقه مندي ها   لينك rss   ارسال مطلب
مشکلات بر سر راه يادگيري رياضي

بسم الله  الــرّحـــمن الـــرّحيـــم

 

عنـوان مقالـه :

مشكلات بر سـر راه ياد گيــري رياضـي

 

      نويسنده :      عبد الـــرسول صــابـري            

 

   مدرســه : راهنمايــي غيــر انتـفاعـي هــدايــت داراب

 

                                          تلفن : 6222218

 

فروردين 1389                                                                                                                       ارائه به کنفرانس رياضي داراب

 

  

بنام خدا

             اگر امروز در اين درياي بيکرانِ اينترنتي  به خودم اجازه مي دهم در زمينه مشكلات بر سر راه ياد گيري رياضي  مقاله اي بنويسم ، فقط و فقط به پشتوانه ى بيش از چهار هزارو هشتصد ساعت تدريس مداوم درس رياضيات راهنمايي  در مدت 33 سال خدمت است كه به لطف الله بدون هيچ وقفه اي انجام داده ام .كه صد البته نمي دانم نهايتا به چه چيزي متّهم خواهم شد ؟ ولي بر حسب وظيفه آنچه در اين مدت تجربه كرده ام جهت اظهار نظر همكاران گرامي در معرض قضاوت اين عزيزان قرار مي دهم :

1-  اولين و بزرگترين اشكال به كتابهاي درسي وارد است ( از اول دبستان تا سوم راهنمايي که اينجانب مستقيما با آن در تماس هستم . راجع به کتب دبيرستاني فاقد صلاحيت و اظهار نظرم ) . متاسّفانه از نظر مسئولين محترم ، محتواي كتابهاي درسي به نوعي براي آموزگاران و دبيران گرامي ، وحي منزل تلقي شده كه هيچ دبيري به خود اجازه نميدهد خلّاقيت خود را در ارائه ي روشهاي كارا تر، بكار برد . هرچند تجربه ثابت كرده است كه        پا فشاري روي كتابهاي درسي و محتواي آنها بي مورد است ، زيرا در طول سالهاي گذشته بارها تغييراتي روي آنها انجام شده ولي   تقريبا هيچگونه پيشرفتي در امر رفع مشكلات بر سر راه يادگيري رياضي انجام نشده است و تا امروز در ، همگاني كردن رياضيِ كاربردي حد اقل تا سطح سوم راهنمايي ناموفق بوده ايم .

از طرفي عدم اعتماد مسئولين آموزش و پرورش به استفاده از خلاقيت هاي دبيران در امر تدريس ، و پافشاري آنها روي روش هاي موجود در کتابها نيز به حق است . زيرا با وجود حقوق ناچيزي که معلمينِ کشور ما در قبال امر آموزش دريافت مي کنند مجبورند براي تأمين امرار معاش به سراغ شغل دوم و سوم بروند و درنتيجه وقتي براي ايجاد خلاقيت ندارند .

اگر معلمين ما از نظر مالي تأمين بودند خيلي بهتر از معلمين کشورهاي پيشرفته اي مثل کانادا که از حقوق ماهيانه ي 3 تا 5  هزار دلار برخوردارند مي توانستند با داشتن سر فصلِ مطالب ،  خلاقيت خود را در ارائه ي روش هاي تدريس نشان دهند .

اما باهمين وضع موجود بايد مشکلاتِ بر سرِ راه يادگيري رياضي را  حل کنيم  .

مشكل بزرگ رياضي در مدارس ابتدايي و راهنمايي و حتي در دبيرستانهايِ ما  ، مشكل انجام محاسبات است كه اگر مي توانستيم بر اين مشكل غلبه كنيم ، تقريبا 90درصد هدف تحصيل در سطح ابتدايي و راهنمايي به انجام رسيده بود

     بارها شاهد بوده ام و به چشم ديده ام دانش آموزاني  كه با معدل بالاي 19 ، كلاس سوم راهنمايي را پشت سر گذاشته اند ، در دبيرستان براي انجام ساده ترين محاسبات دچار اشكال شده اند ، نتيجه اينكه در حل مسئله ي فيزيك فرمول نويسي مي كنند ، عدد گذاري را انجام مي دهنـد ولي در بدست آوردن جواب عاجزند .حتي معدل هاي 20 کلاس پنجم که به راهنمايي مي آيند در انجام ساده ترين محاسبات رياضي و حتي جدول ضرب مشکل اساسي دارند .

اگر مسئولين محترم وزارت آموزش و پرورش به دبيراني كه گچ تخته سر تا پاي وجود آنها را فرا گرفته ، بها مي دادند و در نوشتن و تنظيم كتابهاي درسي ابتدايي و راهنمايي ، در كنار اساتيد مجرّب و دكترهايي كه اسامي آنها در ابتداي هر كتاب نوشته شده ، از تجارب و اندوخته هاي ارزشمند  اين دبيران محترم ،كه مستقيما در بطن ماجرا قرار دارند ، استفاده مي كرد ، شايد امروز ما اينقدر دچار مشكلات نبوديم .

يك نگاه كوتاه و مختصر به كتاب رياضي اول راهنمايي مشخص مي كند كه دانش آموز بي گناهِ 11 ساله براي ياد گرفتن ضرب يا تقسيم دوتا كسر بر هم چقدر بايد از اين شاخه به آن شاخه بپرانيم تا برسيم به اصلِ كار ، تازه در اين جاست كه ديگر چيزي از اعتماد او براي ياد گرفتن باقي نمانده است . يا در بخش اعداد صحيح و مخصوصا در جمع و تفريق اعدادِ صحيح چنان آموزشي در كتاب آمده كه معلم بايد ساده ترين مطلب را به بدترين وجهي به خوردِ دانش آموز بدهد  و به سختي نتيجه بگيرد . و يا در تدريس معادله در کتاب دوم .

      نوع تمرينهاي موجود در كتابهاي درسي بسيار بد و كسل كننده و وقت گير و خسته كننده است .

تنوّع مطالب در دبستان و راهنمايي و مرور سطحي برهر مطلب زمينه اي را فراهم كرده است كه دانش آموز نه در دبستان ، آنچه را كه بايد بياموزد       مي آموزد و نه در راهنمايي ، نتيجه اينكه نهايتاً دانش آموزي به دبيرستان             مي فرستيم كه در حلّ يك تناسب ساده براي حل يك مسئله ي فيزيك عاجز است .

پس از تدريس معادله و مقدار عددي در كلاسهاي دوم و سوم راهنمايي از دانش آموزانم خواستم اشكالاتشان را بپرسند ،  در جريان اين پرسش متوجه شدم صد در صد اشكالات ربطي به معادله و مقدار عددي ندارد بلكه هر كس سئوال         مي كند مي گويد : اجازه اگر كسري باشد چه مي كنيم ؟ .... اگر اعشاري باشد چه مي كنيم ؟ ...  يك مثال براي كسري بزنيد ... يك مثال براي اعشاري بزنيد ... .

در اين مقوله نمي گنجد كه كليه ي مشكلات و راههاي برطرف كردن آنها بيان شود ولي بطور اختصار مي توان نوشت :

الف در آموزش جمع و تفريق و ضرب و تقسيم در كتابهاي رياضيات ابتدايي توجه بيشتري شود و حتي سعي شود از تنوع مطالب پرهيز كرده به اين اصل توجه شود كه دانش آموزي كه 5 سال ابتدايي را تمام مي كند   حد اقلِ سرعت لازم را براي انجام اين محاسبات داشته باشد . من دانش آموزان زيادي را ديده ام كه با معدل بين 19 تا 20 به كلاس اول راهنمايي آمده ند ولي در مقابل اين سئوال كه مثلا در 43 چند تا 8  است با مشكل روبرو بوده است .

ب نوع تمرينهاي موجود در كتابهاي راهنمايي احتياج به تجديد نظر دارد ، در تمرين بايد هم به تكرار و هم به تنوع توجه كرد .

2 عامل دوم در عدم ياد گيري رياضيات ، ما دبيران هستيم ، زيرا در دانشسراها و دانشگاهها ، مطالبي را خوانده ايم كه هيچ كارآيي در تدريس كتابهاي ابتدايي و راهنمايي ندارد و تنها ، تجربه ي كاري است كه به داد معلم مي رسد نه سواد او . سطح مطالبي كه يك فوق ديپلم رياضي در دانشسراخوانده است تقريباً هيچ ارتباطي با كتابهايي كه تدريس مي كند ندارد .

 براي معلمين محترم ابتدايي كه عموماً نه از روي علاقه كه از بد حادثه اينجا به پناه آمده اند وضع خيلي بد تر است .

چه خوب بود اگر وزارت محترم آموزش و پرورش  در كنار آزمونهاي مختلفي كه در زمينه هاي پرورشي همه ساله برگزار مي كند اقدام به برگزاري آزمونهاي اجباري و اختصاصي براي دبيران و آموزگاران محترم در دروس اختصاصي مثل رياضي هم  مي كرد .  به شرح زير :

الف - آزمونهايي از روشهاي تدريس و محتواي كتابهاي رياضي پنج ساله ي ابتدايي براي كليه دبيران رياضي راهنمايي  به خاطر اينكه دبيران راهنماي بدانند كودكي كه اكنون در اختيار آنهاست چه خوانده است و نسبت به آنچه كه خوانده چه ميزان آگاهي دارد؟  

ب آزمونهايي از كتابهاي رياضي اول راهنمايي براي كليه آموزگاران ابتدايي بخاطر اينكه بدانند دانش آموزي كه اكنون در اختيار آنها ست  در آينده اي نزديك چه مطلبي مي خواهد بخواند و پيش نياز براي ياد گيري را در او تقويت كند

ج آزمونهايي از روشهاي تدريس و محتواي دروس دوره سه ساله ي راهنمايي براي كليه ي دبيران دبيرستانها تا حضرات دبيران محترمِ دبيرستانها از آگاهي و نوع آموزش آنها اطلاع كسب كنند زيرا كوچكترين تغيير در سبك نگارش و بيان  مي تواند عاملي براي خراب شدن ذهـن دانش آموز باشد .

د و سر انجام آزمونهايي از كتاب رياضي اول دبيرستان براي كليه دبيران محترم راهنمايي به خاط آگاهي يافتن دبيران محترم نسبت به آنچه كه دانش آموزِ او    مي خواهد در آينده اي نه چندان دور بداند .

آزمونهاي اجباري فوق مي تواند تحول و دگر گوني عجيبي را در امر آموزش ايجاد كند زيرا در اين صورت معلم  مي داند :

الف ) كجا درس مي دهد ؟

ب ) به  چه کسي درس مي دهد ؟

ج ) چه مطلبي را مي خواهد بگويد ؟

د ) چه مطلبي را بايد بگويد ؟

اين آزمونهاكه منحصراً بايد از محتواي كتابهاي درسي باشد به مادبيران اين امكان را مي دهدكه بدانيم  دانش آموزان ما :

الف - چه چيزهايي را مي دانند ؟

ب چه چيز هايي را نمي دانند ؟

ج چه چيزهايي را مي خواهند بدانند ؟

د -  چه چيزهايي آنان را به شوق نمي آورد ؟

هـ چه چيزهايي را بايد بدانند ؟

و - از چه چيزهايي مي توان صرف نظر كرد ؟

بطور قطع توجه به  10 فرمان  <<  جورج پوليا >>  كه بقول خودش 80 سال از عمر 98 ساله خود را در زمينه روانشناسي آموزشي رياضي سپري كرده است مي تواند براي معلمين محترم بسيار مو’ثّر باشد .

       1- به موضوع درس خود ، علاقه مند باشيد

2- بر  ماده درسي خود ، مسلّط باشيد . زيرا صادقانه ترين علاقه مندي ها و پر بار ترين حيله هاي تدريس نمي تواند به شما كمك كند تا چيزي را كه خودتان نمي دانيد و يا بَد مي دانيد به ديگران ياد بدهيد .

3-  بدانيد  ، از چه راهي مي توانيد آنچه را در نظر داريد ، ياد بدهيد ( بهترين روش ياد دادن را خودتان پيدا كنيد .)

4- به چهره ي دانش آموزان خود نگاه كنيد تا متوجه انتظارهاي آنها بشويد . دشواريهاي آنها را كشف كنيد ، توانايي اين را داشته باشيد كه بتوانيد خودتان را به جاي آنها بگذاريد .

5- به آگاهيهاي خشك و عريان قناعت نكنيد . بكوشيد مهارت را كه لازمه ي عقل و انديشه است ، و عادت به كار منظم را در دانش آموزان تقويت كنيد و تكامل بخشيد

6-  بكوشيد تا حدس زدن و پيش بيني كردن را ، به آنان بياموزيد 0 ( خصوصاً در محاسبات .علي الخصوص در تقسيم ) 

7- سعي كنيد اثبات كردن را به دانش آموزان ياد دهيد

8- در حل مسئله اي كه طرح شده است چيزي را جستجو كنيد كه براي حل مسئله هاي ديگر مفيد است ، از موقعيتي كه مسئله مشخص دارد روش كلّي را كشف كنيد .

9-  راز خود را بلا فاصله فاش نكنيد ، اجازه بدهيد دانش آموزان تا آنجا كه        مي توانند ، تلاش خود را براي حل يا حدس ِ راهِ حل ، بكار برند زيرا در غير اينصورت جمله معروفِ << وُلْتِر>> مصداق پيدا مي كند كه مي گويد  :

    << اگر مي خواهيد همه را كسِل كنيد ، همه چيز را تا آخر بگوييد . >>

10-           با اشاره هاي خود ، دانش آموزان را راهنمايي كنيد ولي عقيده ي خود را به زور به آنها تحميل نكنيد .

                چهار قانونِ اول فوق را مي توان اساس هنر معلمي دانست .

دانش آموزي محاسبه ي طولاني خود را به من نشان مي دهد با نگاهي كه به سطر آخر آن مي اندازم ، متوجه نادرست بودن محاسبه مي شوم ، با وجود اين عجله اي در مطّلع كردن دانش آموز از اين امر نمي كنم ، ترجيح مي دهم تمامي محاسبه را گام به گام مرور كنم و سطر به سطر آن را بخوانم و آرام به او بگويم :

آغاز كار خوب است ، نخستين نتيجه گيري شما درست است ، دنباله ي آن هم همينطور ، خوب پيش رفته اي ، سطر بعد هم اشتباهي نداري ، خوب در باره ي اين سطر چه فكر مي كني ؟

اگر بلافاصله مي گفتم اين غلط است به احتمال زياد ، دانش آموز ، از من مي رنجيد و همه ي تلاشهاي بعدي به هدر مي رود .

معلّمي دانش نيست ، هنــر است . اين عقيده ، از طرف  افراد مختلف ، آنقدر گفته شده است كه تكرار آن بي مورد است   . با وجود اين اگر از كلي بافي هاي پيش پا افتاده صرف نظر كنيم و به مورد هاي جزئي و مشخص بپر دازيم ، اين جمله ي كوتاه و ظاهراً پيش پا افتاده مي تواند بصورتي شايسته ، ما را در برخورد با بعضي دشواريهاي حرفه ي خود ، ياري دهد .

روشن است كه معلمي ، وجه اشتراك زيادي با هنر تئاتر دارد . فرض مي كنيم كه شما بايد اثباتي را به كلاس خود ارائه دهيد كه خيلي خوب آن را مي دانيد ، زيرا از سالهاي گذشته ، بارها و بارها ، آن را براي شاگردان خود درس داده ايد .البته شما هيچ علاقه اي به اين اثبات نمي توانيد داشته باشيد ، ولي لطفا اين بي علاقگي خود را به كلاس نشان ندهيد . اگر كلاس متوجه كسالت شما بشود ، تمامي كلاس همراه شما ، به كسالت مي افتد . با شروع اثبات ، تلاش كنيد خود را علاقه مند نشان دهيـد ، در جريان اثبات ، هيچ فرصتي را ، براي متوجه كردن دانش آموزان به انديشه هاي جالب ، از دست ندهيد . وقتي كه اثبات را تمام كرديد ، سعي كنيد خود را شگفت زده نشان دهيـد ، و به دانش آموزان فرصت بدهيد ، متوجه حالت روحي شما بشوند .شما بايد به چنان نمايشي براي  دانش آموزان بپردازيد كه رابطه ي شما را با موضوعِ مورد بحث ، خيلي بيشتر از آنچه در واقع وجود دارد ، نشان دهـد بايد اعتراف كنم كه من از چنين موردهايي لذت مي برم به خصوص حالا كه به آخر خدمتم رسيدم و به ندرت مي توانم چيز تازه اي را كشف كنم . وقتي كه مثل يك   هنر پيشه ، خود را در حالتي قرار مي دهم كه گويا دارم چيزي را كشف مي كنم ( البته ، اين كشف ، مدتها قبل و به صورت كلي تري ، انجام گرفته است و من تنها ، در نقش يك كشف كننده ، بازي مي كنم ) ، احساس رضايت زيادي به من دست         مي دهد .

معلمي وجه اشتراك زيادي هم با موسيقي دارد ، اگر چه ، به اين مطلب ، خيلي كم پرداخته اند .مي دانيد كه معلم ناچار است ، اغلب ، در باره ي مطلبي ، نه يك يا دو بار  ، بلكه سه ، چهار ، پنج بار و بيشتر صحبت كند . ولي روشن است كه تكرار بياني ،  بي وقفه و بدون تغيير لحنِ يك جمله ، جلو اظهار نظر شنوندگان را مي گيرد و هدف اصلي را ، كه اين تكرار بخاطر آن صورت مي گيرد ،  از بين مي برد . در اين مورد بايد از آهنگ سازان ياد گرفت كه مشكل را به بهترين وجهي حل كرده اند .يكي از جالب ترين شكل هاي موسيقي ، زمينه اي است كه بتوان ، در مورد هاي مختلف ، آن را با تغيير هاي جزئي اجرا كرد .معلم بايد از اين شكل موسيقي بهره جويي كند : جمله ي خود را به ساده ترين صورت ممكن بيان كنيد ، بار دوم ، با تغيير هاي لازمي ، آن را تكرار كنيد ، دفعه ي سوم ، چيزهاي تازه اي به آن اضافه كنيد و به مطلب رنگي روشن تر بدهيد و با كم و زيادكردن صدا همين فرمول را تكرار كنيد .با حرکت کردن درطولِ کلاس و درصورت امکان لمس و دست زدن به سرو کلهِ دانش آموز و مثلاً فشردن دست او ، بتوانيم علاوه بر جسم ، روح و فکر و انديشه ي دانش آموزان را در کلاس نگه داريم .

معلمي ، گاهي هم به شعر و گاهي به طنز و نكته پردازي نيز نزديك مي شود .

گاهي بيان مسايلي  خارج از چهارچوب کتاب  ولي در ارتباط با مطالب کتاب      مي تواند توجه دانش آموزان را به امر ياد گيري تقويت کند مثلا پس ازتدريس  تقسيم پاره خط ، دانش آموزان وادار کنيم تا خودشان بفهمند در اين درس مسائلي حل مي شود که حساب قادر به حل آن نيست ولي هندسه آنرا حل مي کند . باارائه مسئله اي بصورت زير :

پدري مي خواست زمين مستطيل شکل خود را بطول 10 متر بين سه فرزندش تقسيم کند بطوري که سهم هر سه نفر کاملا مساوي باشد .  چگونگي انجام کار را نشان دهيد .

يا کتيبه سنگ قبر ديوفانت در مورد معادله که مي تواند در ذهن دانش آموز تأثير بيشتري بگذارد .

در هر حال معلمي يك حرفه است و ، مثل هر حرفه ي ديگري ، شگردها و حيله هاي خاص خودش را دارد و از همين جاست كه هر معلم خوب ، از معلم خوبِ ديگر تميز داده مي شود .

آماري كه ارائه مي دهم متاسفانه واقعيت دارد .

بطور تصادفي از 20 نفر ليسانسيه در رشته هاي مختلف سئوال كردم :

شما در دوره دبيرستان جبر را خوانده ايد ؟  بله

معادله چيست ؟ ... شما اتحادها را خوانده ايد ؟ بله   اتحاد چيست ؟ ...  شما تجزيه عبارتهاي جبري را خوانده ايد ؟ بله منظور از تجزيه عبارتهاي جبري چيست ؟  ... شما معادله خط را خوانده ايد ؟ بله  منظور از معادله خط چيست و معادله خط يعني چه ؟ ...  نسبت چيست ؟ مفهوم نسبت را با يک جمله بيان کن . تناسب چيست ؟

متاسفانه پاسخ اكثر سئوالات با ذکر مثال بود ، نه مفهوم  .

همين سئوالات را باز هم بطور تصادفي از 50 دانش آموز دبيرستانيِ در حال تحصيل پرسيدم ، دانش آموزاني كه هم اكنون با اين مطالب در تماس هستند ، ولي باز هم متاسفانه پاسخ ها منفي بود .

درپاسخ همه سعي دارند با استفاده ا زکلمه ي «  مثلاً »   پاسخ دهند . و نمي توانند اصل مطلب را و مفهوم مطلب را ادا کنند .

نتيجه مي گيريم كه آموزشها چقدر سطحي هستند ، و آموزشهاي سطحي به هيچ عنوان نمي تواند حركتهاي عمقي را كه نازعات معني آن است بوجود آورند تا در پي آن بتوانيم در مطلب غرق شويم . و بعد از غرق شدن در مطلب نشاط پيدا كنيم و سپس شروع كنيم به سبقت گرفتن از يكديگر در جهت پيشرفت و تكامل .

والنازعات غرقاً . والناشطاط نشطاً . والسابحاتِ سبحا والسابقات سبقاً ...

آيا اين آموزشهاي سطحي نتيجه اشكالات موجود در كل سيستم اعم از كتاب و معلم نيست ؟ و آيا نيازي به تجديد نظر نداريم ؟

اگر به مفاهيم توجه بيشتري شود قطعا مغزهاي فعال و استثنايي دانش آموزان عزيز بهتر از امروز مي توانند رياضيات را درك كنند ، و سر انجام براي در مان بيماري محاسبات كه من آن را نوعي سرطان در آموزش ميدانم كه متاسفانه هنوز دارويي براي درمان آن در اين آموزش كشف نشده است بايد تلاش كرد و در اين تلاش بايد :

1-  در ساختار كتابهاي درسي هم از نظر محتوا ، و هم از نظر حجم ، و هم از نظر تنوع مطالب ، و هم از نظر نوع تمرينهاي موجود تجديد نظر شود .

2-   در هر پايه مروري سطحي بر مطالب نباشد و دانش آموز در طول يكسال تحصيلي مطالب متنوعي را سطحي مرور نكند   .

3- در تغيير ساختار كتابهاي درسي ازتجربيات معلمين محترم كه در حال تدريس هستند در كنار اساتيد بزرگوار استفاده شود

4- فراهم نمودن بهانه هايي براي هدايت كردن معلمين محترم دبستان ها به سمت كتابهاي راهنمايي و برعكس و همچنين هدايت دبيران محترم دبيرستانها به سمت كتابهاي دوره راهنمايي و برعكس ، از طريق برگزاري آزمونهاي ضمن خدمت و ارزش دادن به اين آزمونها به هر طريق ممكن .

با ا ميد به فردا و فرداهايي بهتر و موفقيت هر چه بيشتر براي كليه همكاران عزيز

 

                                                    عبد الرسول صـــابري

                                     مدرسه راهنمايي غير انتفاعي هــــدايت داراب            فروردين 89

جمعه 20 فروردین 1389
مشاهده :1675 مرتبه
منبع  :به میزان ٪40از کتاب خلاقیتهای ریاضی اثر جرج پولیا ترجمه پرویز شهریاری
فرستنده : عبدالرسول-صابری
اطلاعات كامل
 نظرات و سوالات 
ارسال نظرات
نام
شهر
ايميل
پيغام
0 كاراكتر  از 200
 
  سنجش مستمر
صفحه اول
  منوي اصلي سايت
سوالات امتحان نهایی
نمونه سوالات امتحانی
معرفی رشته های دانشگاهی
كلاس مجازی
مقالات علمی
كتاب های درسی
شاگرد اول ها
فروشگاه اینترنتی
آگهی های رایگان
بخش دانلود
اخبار آموزشی
زنگ تفریح
آلبوم عكس
لینكستان
  آخرین ویدئو ها

پايگاه سنجش مستمر در قبال لينك ها و مطالب ارائه شده در سايتهاي ديگر كه در اين سايت معرفي شده اند و نيز مطالب ارسالي اعضا  مسوليتي ندارد. در صورت مشاهده هر گونه مطلب خلاف قانون مراتب را به ما اطلاع دهيد.
  سوالات امتحاني   سوالات امتحان نهايي   كلاس مجازي   رشته هاي دانشگاهي   كتاب هاي درسي   مقالات   شاگرد اول ها   فروشگاه اينترنتي   آگهي ها   دانلود   اخبار   زنگ تفريح   آلبوم عكس   آرشيو مطالب   لينكستان
.Copyright www.SanjeshMostamar.com © 2006 . All Rights Reserved

 parsianstore.ir  asriran.info  sanjeshbartar.com  daneshnews.com  بیمه میهن